خدمات تجاری سازی  - بازاریابی و فروش محصول

منظور از بازار صرفا محل فیزیکی نیست بلکه مکانیزمی است که عرضه و تقاضا را به همدیگر می رساند.

بازاريـابی ( Marketing ) به فرآيندي اطـلاق ميشود که کلـيه فعاليت هاي مربـوط به تحـقيقات، توليد، توزيع و فروش کالاها، قبل از توليد تا پس از فروش در طي آن هدايت مي شوند.

  از مهمترین عوامل تشکیل دهنده بازار موارد ذیل می باشد:

  1. عرضه کننده

  2. تقاضا کننده

  3. نیاز یا احتیاج

  4. قدرت خرید

با توسعه تکنولوژی های نوین، خدمات بازاریابی نیز کاملا دگرگون شده و استفاده از تمامی ظرفیت های بازاریابی نوین نیازمند طرح و برنامه هوشمند بازار است. شما در تعامل با شرکت های بازاریابی موفق و خلاق به اهدافی که تصور فکر کردن به آنها را نداشتید در برنامه کسب و کارتان نهادینه خواهید نمود.

شناخت واسطه های بازار و همچنین انتخاب نوع بازاریابی برای هر محصول نیازمند استراتژی متفاوت از بازاریابی های نوین می باشد. در این میان استفاده از بازاریابی آنلاین و استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، قدرت محصولات فناوری را با درصد بالایی در بین مشتریان ارتقا خواهد بخشید.

6-4- بازاریابی محصولات در قالب b2b

بازاریابی بنگاه به بنگاه (Business-to-Business) شامل بازاریابی است که در آن محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر فروخته می شود .

از آنجاییکه هدف شما، فروش خدمات و محصولات خود به مصرف کننده نهایی و یا به سایر بنگاه های اقتصادی می باشد (B2B) ،   باید یک استراتژی تهاجمی جهت پیشی گرفتن از رقبای خود، اتخاذ کنید. بعبارتی دیگر آنالیزی بهتر و دقیق تر از رقبایتان و خدمات و پشتیبانی که ارائه می دهند داشته باشید .

بنابراین داشتن استانداردها و ایزو محصول و کیفیت بالا و پشتیبانی برتر، توزیع سریع و آسان و قیمت از مهمترین عوامل بازاریابی (B2B) می باشد. لازم بذکر است در دنیای امروزی با وجود رقبای قدرتمند در بازار، فعالین در حوزه فناوری باید به این نکته توجه داشته باشند که محصولاتشان بدلیل نوآور بودن باید از تمامی ظرفیت های علوم بازاریابی نوین بهره برداری نماید .

 

فروش یکی از عوامل زیرمجموعه بازاریابی است، به عبارتی فروش انتهائی‌ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است ولی در عین حال شروع یک رابطه بلندمدت با مشتریان است. در شکل‌گیری این رابطه بلندمدت، به‌نحوی‌که منجر به پیوند دائمی با مشتریان بشود مهندسی تمامی عملیات (اعم از موفق و ناموفق) ضروری است.

فروشنده کسی است که نیاز مشتری را شناسایی نموده، به منظور انتخاب صحیح، مشتری را صادقانه راهنمایی نماید و سرانجام قادر باشد توافق و اعتماد مشتری را برای خرید، جلب نماید.   چنین فرآیندی جهت انتخاب فروش نیازمند محصولات با کیفیت و مشتری پسند دارد. و این همان پتانسیلی است که محصولات دانش بنیان و فناورانه دارند.

از اصلی ترین فاکتورهای پیش بینی فروش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. پیش‌بینی مراحل فرصت فروش

۲. پیش‌بینی بر اساس طول چرخه‌ی فروش

۳. پیش‌بینی شهودی

۴. پیش‌بینی تاریخی

۵. تجزیه   ‌و‌   تحلیل چندمتغیره

به مدیران و متخصصان فروش پیشنهاد می شود که از نرم افزارهای قدرتمند مدیریت ارتباط با مشتری استفاده نمایند. با کمک گرفتن از این نرم افزارها حجم گسترده ای از مشتریان قابل دستیابی و مدیریت می شود.

این مرکز با داشتن بانک اطلاعاتی جامع از صنایع، سازمان ها و شرکت های مصرف کننده محصولات دانش بنیان و فناور و همکاری های مناسب با عاملین فروش و شبکه توزیع در حوزه های مختلف، در جهت فروش محصولات دانش بنیان برنامه های مدونی را طراحی نموده است تا شرکت های دانش بنیان و فناور در راستای فروش محصولاتشان از این خدمات بهره مند شوند.